Pahoittelut, tuloksia ei löytynyt.

  • KESTÄVÄ OLUTTÖLKKI. HEINEKEN-PANIMO KÄYTTÄÄ FUSO eCANTERIA ERIKOISSÄILIÖAUTONA.

ERIKOISSÄILIÖRAKENTEELLA VARUSTETTU TÄYSSÄHKÖINEN FUSO ECANTER TOIMITTAA AMSTERDAMISSA HEINEKENIN OLUTTA PÄÄSTÖTTÖMÄSTI JA HILJAISESTI.

”Heinekenilla on kunnianhimoiset kestävyystavoitteet. Tarkastelemme tässä yhteydessä koko arvoketjua, ja tähän sisältyy yhtenä osa-alueena luonnollisesti myös kuljetukset”, alankomaalaisen panimojätin toimitusjohtaja Hans Böhm kertoo. Siksi Heineken on ottanut käyttöön vihreän kuorma-auton, joka toimittaa olutta Amsterdamin historiallisen kanava-alueen kahviloihin ja pubeihin.

Poikkeuksellisen näköinen 7,5 tonnin kuorma-auto ei ole vihreä pelkästään väriltään, vaan se on myös paikallisesti päästötön ja hiljainen – se on nimittäin FUSO eCanter. Sähkökäyttöinen, erikoisrakenteinen kevytkuorma-auto on Heinekenin mukaan ensimmäinen laatuaan koko maailmassa. Sen käyttöönotto on osa Heinekenin maailmanlaajuista kestävyyskampanjaa ”Brewing a better World”, jonka yhtenä tavoitteena on vähentää panimon hiilijalanjälkeä.

FUSO eCANTER PÄIHITTÄÄ DIESELKUORMA-AUTOT

eCanterit ovat tehneet vaikutuksen Heinekenin säiliöolutosaston johtajaan Carl van der Wieleniin: ”Valitsimme FUSO eCanterin, koska siinä koon, painon ja päästöttömyyden suhde on parhaalla tasolla.” Heinekenin saama hyöty on huomattava, sillä täyssähköinen kevytkuorma-auto voi kuljettaa kerralla 3 000 litraa olutta, mikä on lähes 50 prosenttia enemmän kuin vastaava, ruostumattomasta teräksestä valmistetuilla säiliöillä varustettu dieselkuorma-auto. Tämän tekevät mahdolliseksi eCanterin alhainen 3 335 kilon omamassa yhdistettynä korkeaan 4 155 tonnin alustan kantokykyyn ja Duotankin valmistamaan tynnyrimäiseen, kevytrakenteiseen säiliöön.

Suuri säiliörekka tuo Amsterdamin eteläpuolella Den Boschissa sijaitsevasta panimosta 20 000 litraa tuoretta Heinekeniä tai Amstelia suurkaupungin laitamilla sijaitsevaan jakelukeskukseen. Siellä olut pumpataan pieneen sähkösäiliöautoon, joka kuljettaa oluen yhdellä ajoreitillä viidelle asiakkaalle. Saavuttaessa asiakkaan luokse kuljettaja valuttaa oluen eCanterin kyydissä olevasta isosta oluttölkistä suoraan asiakkaan olutsäiliöön.

Kaksi metriä leveä ja 5,3 metriä pitkä pienikokoinen säiliöauto on kuin tehty Amsterdamin vanhankaupungin kapeille kaduille. Lyhyen 3 400 mm:n akselivälin ja pienen kääntöympyrän ansiosta eCanteria on helppo ohjata ahtaissakin paikoissa. Lisäksi 7,5 tonnin sallittu kokonaismassa täyttää siltojen ja laiturien rakenteiden suojaamiseksi asetettujen ajorajoitusten vaatimukset. Nämä vaatimukset ovat yksi syy sille, miksi Heineken ei käytä kuljetuksissa isompaa sähkökuorma-autoa.

VALITSIMME FUSO ECANTERIN, KOSKA SIINÄ KOON, PAINON JA PÄÄSTÖTTÖMYYDEN SUHDE ON PARHAALLA TASOLLA.
Carl van der Wielen, Heinekenin säiliöolutosaston johtaja

PÄÄSTÖJEN VÄHENEMINEN PARANTAA ELÄMÄNLAATUA

FUSO eCanterin kuuden korkeajännite-litiumioniakun 82 kWh:n yhteisteho takaa noin 100 kilometrin toimintamatkan. Lataaminen pikalatausliitännällä kestää noin tunnin. Heinekenin mukaan sähköisen säiliöauton lataamiseen käytetään vain vihreää sähköä. Näin täyssähköinen olutsäiliöauto täyttää jo nyt tiukat jakeluliikennettä koskevat päästöttömyysvaatimukset, jotka tulevat voimaan Amsterdamissa vuonna 2025.

”Olen tyytyväinen, että olemme löytäneet eCanter-säiliöauton avulla kestävän tavan kuljettaa oluttamme – ilman pakokaasuja ja nokihiukkasia ja vieläpä meluttomasti”, Heinekenin toimitusjohtaja Hans Böhm toteaa. ”Olen varma, että tämä uusi ajoneuvokonsepti parantaa kaikkien täällä asuvien ja työskentelevien sekä keskustassa vierailevien ihmisten elämänlaatua.”