VAKIINTUNUT MARKKINA-ASEMA JA USKOMATTOMATON MONIPUOLINEN.
Niin, mikä sen jälkeen on muuttunut?
ERK: ”Canter on vakiinnuttanut asemansa markkinoilla, ja se on kehittynyt tuotteena erinomaisesti. Tuntumaltaan, ulkonäöltään, toiminnallisuudeltaan ja ergonomialtaan. Automaattivaihteistosta 4×4-malliin ja EcoHybrid-versioon sekä nykyaikaisiin ja tehokkaisiin moottoreihin. Puhumattakaan eri painoluokkien, akselivälien ja ohjaamoversioiden runsaasta määrästä. Muutaman vuoden ajan saatavilla on ollut omia tehdaspäällirakenteitamme, ja teemme tiivistä yhteistyötä suurimpien päällirakentajien kanssa. Automyyjillä on siis nykyään käytössään upea kokonaisuus, jolla vastata asiakkaiden yksilöllisiin toiveisiin ja tehdä heidät tyytyväisiksi. Ja juuri siitähän kaikessa on kyse.”
Onko Canter siis toden teolla saapunut Eurooppaan?
ERK: ”Kyllä, sanoisin niin. Canter on nykyisin yksi Daimler Truckin luotettavimmista tuotteista, perustuote, joka on todellakin hintansa arvoinen. Asiakkaat hyötyvät lisäksi Mercedes-Benzin kattavasta jälleenmyyjä- ja huoltoverkostosta. Heitä kohdellaan samoin kuin Actrosin tai Ategon ostajia. Canterin jälleenmyyntiarvo on korkea, sekin puhuu jo puolestaan.”
FUSOA EI TARVITSE PIILOTELLA, PÄINVASTOIN.
Koskeeko tämä myös FUSO-merkkiä?
ERK: ”Periaatteessa kyllä, vaikka markkinointi-ihmisenä parantamisen varaa olisi mielestäni vielä, mitä tulee käytännön toteutukseen.”
Tarkoitatko, että FUSOn tunnettuus voisi olla parempi?
ERK: ”Japanilaiset ovat tunnettuja vaatimattomuudestaan, mutta FUSOa ei tarvitse piilotella, päinvastoin. Merkki muodostaa maailmanlaajuisesti yli kolmanneksen Daimler Truck AG:n kokonaismyynnistä. FUSOlla on myös vaihtoehtoisten käyttövoimatekniikoiden osaamiskeskus, ja eCanter oli vuonna 2017 kaikkien aikojen ensimmäinen täyssähköinen kuorma-auto. Kellään muulla autovalmistajalla ei ollut siihen aikaan vastaavaa ajoneuvoa.”
Kuulostaa uraauurtavalta saavutukselta.
ERK: ”Sitä se onkin. eCanter oli ensimmäinen piensarjavalmisteinen sähkökuorma-auto, ja nyt olemme siinä pisteessä, jossa sen suursarjatuotanto alkaa. Uskon, että ajoitus on juuri oikea asiakasryhmällemme. He voivat luottaa tuttuun merkkiin ja kattavaan uuden tekniikan asiantuntemukseemme haasteissa, joita he kohtaavat siirtyessään kestäviin kuljetusratkaisuihin.”
Entä ne asiakkaat, jotka eivät voi vielä siirtyä sähköajoneuvoihin?
ERK: ”Emme luonnollisestikaan jätä heitä pulaan, tästä on oivana esimerkkinä uusi Canter. Dieselpolttoaineen käyttö on yhä perusteltua tietyissä käyttötarkoituksissa, ja se on kaiken perusta. Olemme kasvattaneet osaamistamme kehittämällä edelleen dieselajoneuvojamme. Olemme hyödyntäneet niissä kaiken osaamisemme. Tieto siitä, mitä asiakkaamme tarvitsevat, on peräisin sieltä. Emme aio heittää tätä osaamista hukkaan. Miksi tekisimme niin? Mutta aiomme kehittää sitä tulevaisuuden tarpeita varten. Aivan niin kuin asiakkaamme hyödyntävät omaa osaamistaan ja mukauttavat liiketoimintaansa. Pysymme jatkossakin luotettavana kumppanina kaikille asiakkaillemme.”